Hans Belting şi viziunea apocaliptică asupra istoriei artei. (2010)
O schemă simplificatoare.
În comentarea cărţii lui Donald Preziosi, dezaprobasem procedeul acestuia de a ilustra tezele sale critice la adresa istoriei artei, cu exemple derizorii, cu valoare de kitsch, ca, de ex. filmul pseudo-biografic dedicat lui Van Gogh. Iată-l şi pe HB recurgând la un procedeu asemănător.
Pentru ilustrareaa „casetărilor” forţate, HB alege un exemplu de schematism strident, şi anume, „Diagrama dezvoltării modernismului european” alcătuită de Alfred Barr pentru coperta cataloguluii expoziţiei din 1936 „Cubismul şi arta abstractă” de la MOMA, NewYork (Iş. 8). Ea îi serveşte din plin lui HB ca exemplu de deformare în prezentaea cursului istoriei artei, rrăsfirat arborescent în curente şi grupări sau formule artistice, întrupând un fel de logică internă omniprezentă în formarea, evoluţia şi conturarea liniilor de forţă ale vieţii artistice.
Este într-adevăr un prototip caracteristic al „clasorului” cu „casetării” impermeabile ale artei în curente, grupări, sfere de influenţă ale unor artişti-pilot, etc. Exemplul ales este mai degrabă o caricatură a prezentărilor simplificatoare, de un didacticism rudimentar.
Parerea cititorului!
Pentru a primi raspuns la comentariile trimise, specificati si adresa de
e-mail in cadrul mesajului.